salwa
Alhamdulillah kerana memberiku peluang untuk menghirup udaraNYA lagi...:-) untuk tugasan semalam, seharian aku stay at ofis menyiapkan tugasan yg x settle lagi....Alhamdulillah at the end...siap da untuk tugasan semalam..:-)

CEPATNYA MASA
bila direnung dan dihitung, masa sekarang dirasakan teramat cepat berlalu..terasa baru je melaporkan diri kt tempat practical ni...tgk2 dah masuk minggu ke-3 dah...cepatnya...erm..putaran masa semakin hari semakin cepat...teringat satu kata2.."al-wajibat akthar minal awqat" yg bermaksud, kewajipan atau tugasan lebih byk dari waktu yg kita ada...erm..bila memikirkan pasal masa atau waktu, ianya berkait rapat dengan nyawa kita...kenapa ya..?masa dan nyawa..?kenapa masa dikaitkan dgn nyawa bukan dengan harta atau sebagainya...??....:-)

ANUGERAH
Antara anugerah yg paling berharga dan nikmat yg x terhitung yg ALLAH SWT berikan untuk kita adalah NIKMAT NYAWA (hidup)..dengan nyawa yg diberikanNYA, kita mampu meneruskan kehidupan seharian sbgai hambaNYA. Nyawa ini sangat berharga kerana ia adalah “modal” untuk meraih keuntungan di dunia dan di akhirat. Untuk menghargai nyawa sbb itula kita disunatkan berdoa dengan doa ini selepas bangun dri tidur:

“Segala puji bagi Allah yang menghidupkan kami selepas mematikan kami dan kepada-Nyalah kami akan dikembalikan.”

Doa ini secara langsung mengingatkan kita tentang nikmat hidup. nikmat hidup yg diberikan oleh ALLAH SWT teamat byk dan tidak terhitung..Tanpa nikmat hidup, kita tidak berpeluang untuk membuat kebaikan, meraih pahala dan seterusnya mendapat syurga.

TUAIAN

Ingatlah, hidup di dunia ini sangat penting kerana adanya hari hari Akhirat. Kebaikan di akhirat tidak akan dapat diraih tanpa kehidupan di dunia kerana dunia ini adalah tempat untuk kita bercucuk tanam...ape?? bercucuk tanam...??sahabat2 sekalian, bukan bercucuk tanam sayuran atau buahan yg dimaksukan disini...bercucuk tanam disini merujuk kepada amal dan perbuatan kita( AMAL IBADAH). tanamlah sebanyak mana amal dan ibadah di dunia ini, dan TUAIANnya adalah di AKHIRAT nanti..beruntunglah buat mereka yg banyak menanam amal dan ibadah di dunia ini..dan alangkah ruginya bagi mereka yg tahu dunia ini adalah tempat sementara, tetapi tidak bersiap sedia untuk menghadapi tempat yang kekal selamanya..Justeru, sahabat2 sekalian, bersama2lah kita mengingatkan diri sendiri dan berpesan2 sesama kita...agar nyawa kita x dihabiskan dengan perkara yang sia2 dan melalaikan..isilah masa yang hnya tinggal beberapa saat dan detik ini untuk kita sama2 meraih cintaNYA dan redhaNYA..

0 Responses

Post a Comment