salwa
Alhamdulillah segarnya udara pagi ni...ALLAH swt bangkitkan ku dari tidur yg lena..:-) masih mampu untuk ke kecapi nikmatnya yang tidak terhingga...Alhamdulillah...

AQIQAH MUSLIM AID
Semalam, tugasan aku adalah untuk mempromosikan aqiqah muslim aid ini bertujuan untuk memberitahu public people untuk melaksanakan aqiqah adalah amat mudah dan senang...ia bertujuan membantu mereka yg ingin melaksanakan ibadah aqiqah tetapi mempunyai masa yg sangt limited..jadi antara salah satu cara melaksanakan ibadah aqiqah disamping membantu mereka yg kurang berkemampuan adalah dengan menyertai aqiqah muslim aid..untuk makluman lanjut, boleh lah menjengah ke laman blog aqiqah muslim aid.

AS-SABR
Antara projek lain,aku dan 2 orang kawan diberi tugasan untuk melaksanakan projek micro enterprise untuk membantu keluarga OKU memasarkan hasil mereka...sahabat2 dan rakan2 seperjuangan..untuk ini, kami memerlukan kekuatan mental dan ketabahan hati untuk deal dengan orang kurang upaya...untuk berhadapan dengan mereka, kita kena selami dan pelajari cara mereka berfikir, gaya hidup mereka, macamne emosi mereka...bila kita mempunyai knowlegde n tips how to deal with them..ia memudahkan proses interaction dengan mereka...ape yang penting, kesabaran dan ketabahan amat2lah diperlukan....:-) bersabarlah....kita xkan rugi sedikit pun jika kita bersabar...cuma nak didik hati untuk bersabar, ianya memerlukan kesungguhan...Sabar juga termasuk dalam erti istiqamah. Dengan lain kata,berterusan melakukan sesuatu tugasan atau usaha adalah sebahagian tanda bersabar. Banyak kejayaan hanya dicapai dengan melakukan secara berterusan.

Menurut pandangan Imam al-Ghazali dalam Ihya Ulumuddin, sabar membawa maksud menanggung segala kesukaran fizikal dan meneruskan usaha apa yang dilakukan. Sabar juga membawa makna menahan segala kehendak nafsu yang ada dalam diri manusia.

Memang perkataan sabar mudah disebut, tetapi sukar untuk dilaksanakan, melainkan orang yang teguh imannya. Setiap dugaan dan halangan perlu ditempuhi dengan reda dan penuh keinsafan. Setiap kesusahan yang dihadapi sudah pasti ada hikmahnya. Firman Allah bermaksud:

Hanya orang yang sabar akan disempurnakan pahalanya tanpa kiraan.”
(Surah az-Zumar, ayat 10).
0 Responses

Post a Comment